Má slavná automobilka Mercedes-Benz nějakou spojitost s Moravou ? Tak trochu ano.

Dne 6. dubna 1853 se v saském Lipsku narodil Emil Jellinek. Na svět přišel jako druhé v pořadí z pěti sourozenců vídeňského židovského rabína Adolfa, pocházejícího z Drslavic blízko Uherského Brodu, a jeho ženy Rosalie. Z Emila vyrostl zdatný podnikatel ve Vídni a časem si dokonce zřídil kancelář ve francouzském Nice. A protože se začal zajímat o auta a vše, co se kolem nich točí, ve svých 45 letech zamířil do Cannstattu u Stuttgartu. Proč právě tam ? Sídlí zde čerstvě založená automobilka Daimler-Motoren-Gesellschaft, kde si Emil objednal svůj první vůz Daimler.

Zanedlouho již usedl do dvouválce o výkonu 6 koní, ale byl to pomalý vůz, proto o rok později objednal další dva, tentokrát Daimler „Phoenix“ a byly to první silniční vozidla na světě se čtyřválcovými motory. Jellinek jako obchodník dělal zároveň Daimleru reklamu, v roce 1900 už měl 29 těchto aut. Začal se závodní dráhou, takže požadoval od DMG stále rychlejší a výkonnější vozy pro závody, z nichž nejdůležitější byl týden v Nice. Tady ovšem jezdil pod pseudonymem. Ale jakým ?

Měl používat křestní jméno své dcery, kterou měl se ženou Rachel Carmen z prvního manželství. Dcera se narodila ve Vídni v roce 1889 jako Mercedes Adrienne Ramona Manuela Jellinek a měla celkem šest sourozenců. Jellinekův pseudonym „Mercédès“ byl běžně slyšet v motoristických kruzích. V dubnu roku 1900, když Jellinek a pánové DMG uzavřeli dohodu o prodeji automobilů a motorů, byl název také zahrnutý jako označení výrobku. Především bylo rozhodnuto, že bude vyvinutý nový motor, který ponese jméno Daimler-Mercedes. O dva týdny později Společnost Jellinek objednala 36 vozidel s celkovou cenou 550 tisíc marek, což byl na tehdejší dobu docela velký byznys. Tento první Mercedes vyvinutý hlavním inženýrem v DMG Wilhelmem Maybachem způsobil na začátku století rozruch. S nízkým těžištěm, lisovaným ocelovým rámem, lehkým výkonným motorem a voštinovým chladičem přinesl řadu inovací a dnes je považovaný za první moderní automobil.

V březnu 1901 už bylo auto na závodech bezkonkurenční prakticky ve všech disciplínách a pomohl Emilovi a Mercedesu k mimořádné publicitě. Objevily se nové modely a díky objednávkám společnosti Jellinek jela fabrika Daimler v Cannstattu na plné obrátky.

Dne 23. června 1902 byl název „ Mercédès “ oznámen jako ochranná známka a v září téhož roku byl legálně zaregistrovaný. Přesně o rok později získal Emil Jellinek povolení říkat si Jellinek-Mercedes. Tehdy údajně pronesl: „ To je asi poprvé, kdy otec přijal jméno své dcery “. V roce 1909 se Emil stáhl z automobilového průmyslu a o necelých 10 let později ve věku 65 let zemřel v Ženevě, jeho dcera Mercedes ho přežila o pouhých 11 let.

Takže až někdo uvidí svištět Mercedes, nechť si vzpomene na Emila Jellineka a jeho dceru. Na závěr spekulace: je možné spojit vídeňské Jellineky s předky Rudolfa Jelínka z vizovické likérky ? Je to možné, Emilův dědeček Isaak Lőb se narodil v Uherském Brodě, ten Rudolfův se jménem Jacob zhruba ve stejné době v nedaleké Šumici a v Uherském Hradišti je pochovaný…

FB Radovan Vrtěl